darah

dalam banyak banyak benda dalam badan manusia ni, gua paling geli skali bila tengok/dengar/pegang darah. ntah apasal. nampak darah jer, gua nya muka jadi biru. dengar orang pasal darah jer, gua jadi ngilu. masa gua gi operation yang lalu, darah mengalir sampai satu baldi. gua tengok, nyaris-nyaris pengsan. doktor tengok gua dia pun takde selera nak bedah. gua rasa gua dapat ni ketakutan dari pakcik gua. adake patut, masa anak dia gi sunat, dia pengsan. anak rilek jer.

agaknyalah tu pasal gua tak bleh masuk dalam bidang perubatan.

jadi ni hari bila gua gi klass fiqeh, gua ada rasa tak tentu arah. si uztaz ngah bebual pasal pengaliran darah semasa wanita dapat itu menses dan cara betol membersihkannya. dia cakap kalo sperma masuk ke dalam janin si pompuan, sperma tu akan menjadi limpa selepas 40 hari, lepas tu dia jadi beku (agaknyer lah tu) lagi 40 hari. jadi kesemuanya sperma itu akan menjadi ‘foetus’ setelah 120 hari. 120 hari kalau ditukarkan kepada bulan ialah 4 bulan. dan selalunya wanita akan mengalirkan darah sementara ada menses selama 15 hari. jadi jikalau 15 * 4 = 60. ah dia cakap kalau pompuan tu tidak ada menses untuk 60 hari besar kemungkinan pompuan tu dah mengandung.

lepas tu dia cakap jikalau si pompuan tu tidak mengalih darah selepas hari ke-7 tapi darah mengalir kembali pada hari ke-11, bolehkah si pompuan itu dianggap ‘suci’ dah tidak perlu ‘mandi’. dan banyak lagi lah. informatif jugak buat gue. tapi kalau nak dekat satu jam cakap pasal begini, gua nyah badan dah macam tak sedap trus. mungkin dia tengok kat gua, asal sidini dah tak tau duduk diam. padahal yang pompuan sumer ngah rilek.

ah dah tu ajer.

Leave a Reply

