“Harlow, makcik ni nak bertanya..”

aku tengok ni eh, makcik makcik melayu ni eh, dioarang macam “lain” ah. berikut sedikit ulasannya.

“hello.”

“hello. nak, boleh tumpang tanya? ni makcik ni baca kat suratkhabar hari ni, ada nampak ni berita tentang penyakit ni. anak makcik pun macam tu. macam mana eh nak tolongkan anak cik?”

4 minit lepas menerangkan tentang ulasan berita itu.

“jadi saya harapkan cik datang sahajalah ke seminar kami dan kami boleh ulaskan masalah ini dengan lebih lanjut lagi.”

“tapikan nak, makcik tengok anak cik ni eh dia lemah tau. dah macam2 cik dah nak tolongkan tapi masih macam gitu jugak.”

2 minit kemudian.

“Jadi makcik saya disini hanya boleh menerangkan sebahagian sahaja tentang perkara ini. Saya mengsyorkan makcik hadirilah seminar (FREE) yang akan kami anjurkan.”

4 minit kemudian.

“Nak, berapa eh bayaran untuk belajar di tempat ni untuk menolong anak makcik?”

“$450 tiap penggal. Tapi makcik boleh meminta bantuan kewangan dari pihak kami jikalau ada masalah kesusahan kewangan.”

“Oh. Mahalnya? Ah camtu ok lah nak eh. Tima Kasih.”

-peeeeeeeet-

Alamak aku buang masa macam nak dekat 5 jam layankan ni makcik2, lepas tu dengar harga terus macam tak nak bebual lagi.

HARLOW????? lu orang ingat kita ni apa? Rumah Kebajikan Bapak Sedara lu ke?

memang harga nye memang boleh dikatakan mahal. tapi jikalau diperhatikan kalau ni makcik sanggup berbelanja untuk melancong lah, bikin kabinet baru lah, tukar langsir lah, blah blah blah, mereka sanggup untuk mengeluarkan duit tanpa inti kata ataupun resah hati. tapi ini adalah untuk anak mereka sendiri. klass perancangan yang boleh membaiki anak mereka sendiri.

di tempat kerja aku ini ada menganjurkan satu ceramah yang percuma, tapi apabila mereka dengar yuran pembayaran, terus mereka macam dah tak endar lagi. cakap bertungkus lumus tentang masalah anak mereka, tapi bila dijemput untuk menghadiri seminar itu selalunya ulasannya, “Oh..eh jauhnya tempat tu! takper lah nak..” macam &$^#% ^#%$^ !%@$@ kan?

lain kali kalau mahu menolong anak sendiri, tak payahlah nak berkongsinya dengan orang lain lepas tu bila merasai kebebannanya terus mengendarinya.

ini termasuk juga kepada makcik2 yang menelefon dj-dj pada pukul 3 pagi lepas tu melalak di ruang udara menceritakan masalah mereka. ok, mungkin mereka ingin meluahkan perasaan yang terpendam dalam jiwa, tetapi…HARLLOOOWWW????

ah. lagi satu. makcik2 yang suka namakan anak2 mereka yang berbau inggeris. bukan takde apa2. ini semua cita rasa masing2. tapi janganlah nak berlagak mentang2 anak kau tu ada nama stail inggeris nak eksen melebih plak. nama nak stail inggeris, tapi perangai macam..entah macam apa pun tak tau. orang gua lagi mulia.

***********************************

ah. misteri yang berlaku semalam:

apasal eh upper pickering road maccow dia nye angin dah macam kat everest? oh aku pun tak sedar yang daerah itu dia nye rumah2 kedai dia, fuh sungguh power. bleh jadi tempat rilek baru.

ok dah tu ajer.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s